Veiligheid van de elektrische installatie in oudere woningen verdient aandacht
draaischijf energiemeter
De slimme meter, zin en onzin van deze techniek

Uw elektrische of hybride auto veilig opladen

U heeft een hybride of elektrische auto aangeschaft. Voor beide typen auto’s is het noodzakelijk de batterijen regelmatig op te laden, tenzij u alleen op benzine rijdt natuurlijk. Maar daarvoor kocht u geen elektrisch aangedreven auto. Wat moet u weten over de batterijen in uw elektrische auto en hoe laadt u die veilig op?

Oplaadduur batterijpakket

Normaal gesproken kunt u thuis en bij de meeste oplaadpunten alleen langzaam opladen. Laden van een accu met een batterijcapaciteit van circa 16 kilowattuur (kWh) via een gewoon stopcontact (230 Volt/10 Ampére) duurt tussen de 6 en 8 uur. Een 37 kWh batterij kan worden opgeladen via een gewoon stopcontact in een tijdsbestek van 8 tot 10 uur, maar via een snellader (krachtstroom) in 3 tot 4 uur.

Actieradius elektrische auto

Een hybride elektrische auto heeft een minder grote actieradius op batterijen. Op een goed geladen accu kunt u circa 50 kilometer elektrisch rijden, afhankelijk van de uitvoering en de capaciteit van de batterij. Bij lagere snelheden zal uw hybride auto elektrisch rijden, daarna wordt overgeschakeld op de verbrandingsmotor.
Een volledig opgeladen elektrisch aangedreven auto heeft een veel hogere actieradius op een acculading. Dit bereik is in belangrijke mate afhankelijk van de grootte van het accupakket in uw auto.

Oplaadkabel en stekker

Uw hybride of elektrische auto wordt geleverd met een laadkabel, voorzien van een stekker aan beide zijden. De automobielindustrie en de energiebedrijven hebben afspraken gemaakt over het gebruik van een standaardstekker. De meest gangbare stekkers voor het laden van de batterijen in uw auto zijn de Schuko-stekker (type 1), beter bekend als de standaard randaarde stekker, en stekker type 2 van het fabricaat Mennekes. In Europa is de meest gebruikte stekker op dit moment de Mennekes type 2 stekker. De Mennekes stekker is uitgevoerd als een krachtstroom stekker die tot 44kW (400V/64A) kan laden. Het te gebruiken type stekker is afhankelijk van het vermogen en de secundaire aansluiting op uw laadstation.

Oplaadmethode

Behalve het type stekker wordt ook de term “mode” gebruikt om de techniek voor het opladen aan te geven. Mode 1 betekent opladen via een gewoon stopcontact zonder begrenzing en zonder beveiliging. Deze methode is minder veilig en wordt daarom sterk afgeraden. Mode 2 houdt in dat uw batterijen worden opgeladen met een stroombegrenzer, gevoed uit uw oplader thuis, of via een openbare oplaadpaal. In de bij uw auto meegeleverde kabel is dan meestal een kastje met een begrenzer gemonteerd. Opladen met mode 3 betekent gecontroleerd opladen, bestaande uit een vorm van communicatie tussen uw auto en de oplader. Zodra de combinatie van uw auto en de oplader een geschikte laadstroom heeft bepaald, wordt de oplader actief. Een mode 3 oplader kan meer stroom leveren, maar is alleen geschikt voor een krachtaansluiting ofwel 3-fase aansluiting. Deze mode is daarom minder geschikt voor thuis omdat een 3-fase aansluiting meestal niet voorkomt in een thuissituatie. Tot slot bestaat mode 4 in de vorm van gelijkstroomladen (DC-laden) waarbij de oplader zelf het gehele laadproces bepaalt. Mode 4 opladen maakt het mogelijk de batterijen in uw elektrische auto in korte tijd tot meestal 80% op te laden. Deze mode wordt voor particulier en zakelijk gebruik niet toegepast, maar is bedoeld voor snelladen bij tankstations.

Veilig opladen

Om in mode 1 of 2 op te laden controleert u of het gebruikte stopcontact in goede staat is. Een gewoon stopcontact thuis is namelijk geschikt voor een stroom van slechts 10A continu en wordt bij een continu (laad)stroom van 16A gedurende langere tijd, overbelast. Dus moet u de laadstroom instellen op een waarde van maximaal 10A. Een niet-geaard stopcontact is helemaal niet geschikt voor het opladen van de batterijen in uw elektrische auto. Vaak werkt een mode 2 oplaadkabel overigens niet als die wordt aangesloten op een niet-geaard stopcontact.
Veilig opladen thuis doet u door een oplaadpunt te (laten) installeren met stekker type 2 en mode 2 door een erkend installateur. Dat is veel veiliger dan opladen via een willekeurig stopcontact.
Controleer ook of uw oplaadkabel is uitgerust met een aardlekbeveiliging.

Technische mogelijkheden

De meer luxe uitgevoerde opladers zijn voorzien van extra inschakelmogelijkheden of op afstand te bedienen schakel- en controlefuncties. Sommige opladers kunnen via een datakabel of draadloos worden aangesloten op uw thuisnetwerk. Met een app op uw smartphone of tablet kunt u het laadproces dan bedienen en controleren. Zo kunt u kiezen voor opladen tijdens het meest voordelige stroomtarief of besluiten alleen gebruik te maken van door u zelf opgewekte zonne-stroom.
Voor de meer zakelijk georiënteerde locaties met veel (wisselende) gebruikers zijn geavanceerde opladers beschikbaar, die met een sleutelschakelaar of een RFID-kaart kunnen worden vrijgegeven. In een dergelijk systeem zijn vele gebruikers aan te maken zonder een specifiek softwarepakket. Dergelijke systemen worden tevens vaak uitgerust met loadmanagement, waardoor de totale oplaadcapaciteit wordt afgestemd op het beschikbare vermogen in de voedende installatie.

Uw onafhankelijk adviseur elektrotechniek adviseert u graag over een veilige aansluiting van het oplaadpunt voor uw hybride of elektrische auto.

Adviseur elektrotechniek bij Wesselektro advies in Houten. Gespecialiseerd in ontwerp, advies, beoordeling en technisch beheer van elektrische installaties in gebouwen en de volledige technische inrichting van server- of computerruimten. Hij stelt uw PvE op, schrijft uw Functioneel Bestek of verzorgt projecttoezicht.