kabelgoot in elektrische installatie
Kabelgoot correct toepassen in de elektrische installatie
aardlekbeveiliging
Aardlekbeveiliging zonder aardlekschakelaars

Laadkabel en oplaadeenheid elektrische of hybride aangedreven auto’s

Uw nieuwe elektrische of hybride aangedreven auto staat voor de deur. Elektrisch naar huis gereden uiteraard. Wel even wennen, maar zonder opladen van de accu’s is de lol er snel vanaf. Dan slaat de twijfel toe, welke laadkabel is nodig om die duurzame auto actief te houden? Type 1 of type 2, type 2 naar 1, type 2 naar 2, mobiele thuislader type 1 en dan ook nog mode 1, 2, 3 of 4 laden? U ziet door alle soorten laadkabels uw auto niet meer staan. Wat betekenen die verschillende aanduidingen en hoe ze te gebruiken.

Soorten laadkabel

Een aansluiting thuis of bij een (openbaar) oplaadpunt levert een wisselspanning (Vac). Een elektrische of hybride auto is voorzien van een AC/DC-omvormer die de wisselspanning omzet naar gelijkspanning zodat een DC-laadstroom voor de accu’s wordt geleverd.
Aan een laadkabel zijn twee stekkers gemonteerd. De primaire zijde is de laadzijde en de secundaire zijde is de voertuigzijde. Beide aansluitingen kunnen in verschillende varianten voor komen. Laadkabels worden uitgevoerd in een soepel- of krulsnoer voorzien van een adapter, een stekker en contrastekker of vast gemonteerd aan een oplaadeenheid.

Hoofdaansluiting thuis

De netbeheerders in Nederland leverden van oudsher een 1-fase aansluiting voor woningen. Een 1-fase aansluiting betekent dat een 230V aansluiting met een 25A hoofdzekering beschikbaar is. Het totaal af te nemen vermogen bedraagt dan circa 5,5kW. Voor een gemiddelde woning zal dat meestal volstaan. Voor het (snel) laden van uw elektrische of hybride auto, of het aansluiten van een wat grotere PV-installatie is vaak een grotere aansluiting nodig. Dan wordt meestal voor een 3-fase aansluiting gekozen. Dat houdt in dat de aansluiting bestaat uit 3x25A en het totaal af te nemen vermogen oploopt naar circa 17kW.

Primaire of laadzijde

Bij een 1-fase aansluiting van de netbeheerder is gebruik maken van een gewone randaarde wandcontactdoos de eenvoudigste manier van laden. De wandcontactdoos wordt vaak aangeduid met de typenaam “Schuko”, terwijl de daarin passende randaarde stekker vaak wordt aangeduid als “ratio-stekker”. De aansluiting is geschikt voor een 1-fase AC-laadstroom tot maximaal 10A (Ampére), ofwel een laadvermogen tot maximaal 2,3kW. Dit type kabel heeft bovendien een adapter die kan worden ingesteld op een maximale laadstroom van 6A (1,4kW) of 10A (2,3kW). Sluit een dergelijke laadkabel alleen aan op een randaarde stopcontact dat beschermd wordt door een aardlekschakelaar 30mA. Omdat deze kabels relatief kort zijn wordt in de praktijk al snel een verlengsnoer gebruikt. Let er op dat een toegepast verlengsnoer voorzien is van randaarde stekkermateriaal, een aardgeleider en ten minste 1,5 mm² dikke aders heeft.
1-fase laden met 2,3kW schiet in de praktijk niet echt op. In plaats van de wandcontactdoos kan een oplaadeenheid worden geplaatst die meestal is voorzien van een zogenoemde type 2 aansluiting. Die aansluiting komt overeen met de type 2 stekker toegepast aan de secundaire voertuigzijde. De type 2 aansluiting wordt ook algemeen toegepast op (openbare) laadpalen. De oplaadeenheid kan op drie manieren rechtstreeks op een groepenkast worden aangesloten. Beschikt u over een 1-fase aansluiting dan kan tot 16A (3,7kW) laadvermogen worden geleverd tenzij de oplaadeenheid wordt aangesloten op een zogenoemde kookgroep. Dat is een dubbele 1-fase aansluiting, vergelijkbaar met de aansluiting van een elektrisch fornuis. Het beschikbare laadvermogen loopt dan op van 3,6kW naar 7,5kW, waarbij de hoofdzekering dan wel moet zijn verhoogd naar 1x35A. Beschikt u over een 3-fase aansluiting (3x25A) dan kan de oplaadeenheid worden aangesloten op 3-fasen. Daarmee loopt het laadvermogen op naar maximaal 17kW. Bij alle aangegeven laadvermogens moet u wel rekening houden met uw overige aangesloten en gelijktijdig werkende apparatuur. Een nog zwaardere aansluiting thuis kan, maar daarbij lopen de vastrechtenkosten snel op. Informeer bij uw netbeheerder.

Secundaire of voertuigzijde

De autofabrikant van uw keuze heeft het type stekker aan de secundaire of voertuigzijde bepaald. In de autobranche bestaan twee standaarden, type 1 (soms “Yazaki” genoemd) en type 2 (soms “Mennekes” genoemd). Secundaire type 1 stekkers zijn 3-polig en gemonteerd op 1-fase laadkabels. Dit type laadkabel is aan de primaire zijde voorzien van een randaarde stekker, of van een type 2 stekker. 1-fase laadkabels voorzien van een aan de primaire zijde aangebrachte randaarde stekker kunnen via de adapter een laadstroom van 6A of 10A leveren (max. 2,3kW). 1-fase laadkabels aan de primaire zijde voorzien van een type 2 stekker zijn aan te sluiten op een oplaadeenheid of een (openbare) laadpaal en kunnen tot maximaal 7,5kW leveren.
Een 3-fase laadkabel met een aan de primaire en secundaire zijde gemonteerde 5-polige type 2 stekker kan een hoger laadvermogen van 7,5kW, 11kW of 22kW leveren, afhankelijk van de manier van aansluiten van de oplaadeenheid.

Uw onafhankelijk adviseur elektrotechniek adviseert u graag met een keuze voor een bepaald type laadkabel in combinatie met de gewenste manier van aansluiten en opladen.

Adviseur elektrotechniek bij Wesselektro advies in Houten. Gespecialiseerd in ontwerp, advies en technisch beheer van elektrische installaties in gebouwen en de volledige technische inrichting van computerruimten. Hij stelt uw PvE op, schrijft uw Functioneel Bestek, voert projectmanagement of beoordeelt uw installatie.